Hovedoperatørene i Autoreturnettverket kjører med jevne mellomrom kvalitetstester på sine fragmenteringsverk.

Vi er på Norsk Gjenvinning Metalls (NG Metall) anlegg på Øra utenfor Fredrikstad. I dag skal NG Metall og Charlotte Andresen, fagansvarlig for kasserte kjøretøy, kjøre en test.
97 vrakbiler skal gjennom fragmenteringsverket for å kvalitetssikre og analysere hvilke metaller og andre materialer som faktisk kommer ut av norske vrakbiler når de gjenvinnes.

 

Rene biler
Vanligvis går det blandet metall gjennom dette fragmenteringsverket. Det kan være sykler og møbler, gjerdestolper, stekepanner, gitter, armeringsjern – ja, alt av metall – blandet med biler og annet skrapmetall.
Men i dag er det bare biler. 97 biler som er plukket ut hos NG Metall biloppsamlingsplasser (BOPer) ene og alene for å være med på denne testen. Før bilene kom til anlegget på Øra, er de miljøsanert hos BOPene.

Les mer: «Enda bedre på gjenvinning av bil»

Kontroll
– Dette er en aktivitet som krever både tid og ressurser, både før og etter testen, som kommer på toppen av vår daglige drift. Av den grunn kjører vi ikke disse testene så ofte, sier hun.
Vraktestene er viktig for kvalitetskontrollen innenfor bilgjenvinningsindustrien i Norge.
– Dette er noe vi gjør av og til for å ha et kontrollgrunnlag for innrapporteringen av vrakmetaller til Autoretur-systemet, forteller Andresen.

I 2020 ble det vraket 138 203 biler ved norske fragmenteringsanlegg. Fra disse vrakbilene ble det gjenvunnet cirka 130 000 tonn metaller. Disse metallene ble solgt videre som ny råvare til nye ting.

Les mer i Autoreturs miljørapport 2020