Aktuelt

Autoretur Battery Recycling inngår avtaler med Hydrovolt og Stena Recycling

Autoretur Battery Recycling inngår avtaler med Hydrovolt og Stena Recycling

Autoretur Battery Recycling (ABR), et nyetablert produsentansvarsselskap for høyenergibatterier, har i høst avholdt en anbudskonkurranse for innsamling og behandling av kasserte høyenergibatterier fra elektrisk drevne kjøretøy.ABR fikk godkjennelse…
Bilbransjen står klare til å løse egne plastutfordringer

Bilbransjen står klare til å løse egne plastutfordringer

Kravene til gjenvinning av plast øker, men det finnes løsninger. En stor plastindustri står klare til å prosessere plasten fra kasserte biler og dermed sørge for sirkulærøkonomi i…
Vi forventer en nødvendig justering av vrakpanten i Statsbudsjettet for 2026

Vi forventer en nødvendig justering av vrakpanten i Statsbudsjettet for 2026

Autoretur forventer en snarlig justering av vrakpanten i det kommende statsbudsjettet og understreker at dette er et kritisk grep for å sikre at Norges retursystem for kasserte kjøretøy…
Autoretur Battery Recycling tildelt konsesjon – vil håndtere 50 000 batterier om 4 -5 år

Autoretur Battery Recycling tildelt konsesjon – vil håndtere 50 000 batterier om 4 -5 år

Miljødirektoratet har godkjent Autoretur Battery Recycling (ABR) som produsentansvarsselskap for høyenergibatterier fra elektriske kjøretøy. Godkjenningen markerer et viktig skritt for norsk bilbransje i arbeidet med å sikre trygg,…
Anbudskonkurranse - Miljømessig behandling knyttet til uttjente høyenergibatterier fra elektrisk drevne kjøretøy

Anbudskonkurranse - Miljømessig behandling knyttet til uttjente høyenergibatterier fra elektrisk drevne kjøretøy

Autoretur Battery Recycling (ABR), produsentansvarsselskap for høyenergibatterier, vil i løpet av høsten avholde en anbuds-konkurranse for innsamling og behandling av kasserte høyenergi-batterier fra elektrisk drevne kjøretøy. Interessenter som…
Bilimportørenes Landsforening og Autoretur etablerer selskap for å håndtere den kommende strømmen av høyenergibatterier i Norge

Bilimportørenes Landsforening og Autoretur etablerer selskap for å håndtere den kommende strømmen av høyenergibatterier i Norge

I Norden har vi kommet langt innenfor gjenvinning av høyenergibatterier. Vi har systemer og utdanning for å håndteres batteriene når de demonteres og tas ut fra bilen før…
Autoretur lanserer chatbot 
– gjør det raskere og enklere å finne informasjon om gjenvinning av biler og sirkulærøkonomi

Autoretur lanserer chatbot 
– gjør det raskere og enklere å finne informasjon om gjenvinning av biler og sirkulærøkonomi

Autoretur har nylig lansert en ny, intelligent chatbot på sin hjemmeside AutoRob– et innovativt verktøy som skal gjøre det enda enklere for brukere å finne svar på spørsmål…
Rekordmange elbiler ble vraket i 2024

Rekordmange elbiler ble vraket i 2024

135 prosent økning i antallet  elbilbatterier levert til ombruk eller gjenvinning. 359 batterier gikk til gjenvinning, de aller fleste gikk til ombruk. Nok et godt år for Autoretur…
Bildemontering kan bli et eget fag

Bildemontering kan bli et eget fag

– Vi gjør dette for å heve statusen for arbeidstakere i bransjen, sier daglig leder Ola Utvik hos Olas Bil på Avaldsnes. Han er en av flere i…
– Litt av en reise

– Litt av en reise

Trondheim Bil-Demontering AS har gått fra være et gammeldags bilopphuggeri til en moderne gjenvinningsbedrift. – Det har vært litt av en reise, sier daglig leder Belinda Skibnes-Ramberg. Hele…
EUs nye batteriforordning innføres i år

EUs nye batteriforordning innføres i år

I 2025 innføres det en helt ny forskrift for håndtering og gjenvinning av elbilbatterier, såkalte høyenergibatterier. Det får  konsekvenser for importører med produsentansvar, aktører i behandlingskjeden og aktører…
Vellykket gjenvinning av bilglass i snart ti år

Vellykket gjenvinning av bilglass i snart ti år

I nesten ti år har glass fra vrakbiler blitt gjenvunnet og brukt om igjen til isolasjon. 
Det er fortsatt en solskinnshistorie. I 2015 startet et pilotprosjekt i regi…
Etablering av produsentansvarsselskap for høyenergibatterier

Etablering av produsentansvarsselskap for høyenergibatterier

EUs nye batteriforordning krever at alle som importerer biler med høyenergibatterier må være medlem av et produsentansvarsselskap.  Basert på 18 års erfaring med Autoretur-modellen for kasserte kjøretøy, mener…
Transportstøtten i Finnmark virker

Transportstøtten i Finnmark virker

Effekten av transportstøtten i Finnmark er en suksess Selv om Autoreturs transportstøtte i Finnmark har virket godt, er det utfordringer å løse. Arve, Roger og Raymond forteller om…
Sikker håndtering av brukte elbilbatterier redder liv! Bransjeorganisasjonene i Norge informerer i sosiale medier.

Sikker håndtering av brukte elbilbatterier redder liv! Bransjeorganisasjonene i Norge informerer i sosiale medier.

Kampanjen viser deg hvordan du bør håndtere høyenergibatterier (elbilbatterier). Den kan redde liv. Elbilbatterier inneholder store mengder energi og kan være farlige hvis de ikke håndteres riktig. Bransjeorganisasjoner…
Gjenvinningsresultatene er klare! Du kan lese mer i Miljørapporten for 2023

Gjenvinningsresultatene er klare! Du kan lese mer i Miljørapporten for 2023

Autoretur-nettverket fortsetter å øke gjenvinningsgraden. Ombruket og den totale gjenvinningsgraden gikk opp. Deponering gikk ned, men færre biler ble vraket i 2023 sammenlignet med 2022. Den totale gjenvinningsgraden…
Nå kan roboter som styres av kunstig intelligens sortere ut plast fra kasserte biler

Nå kan roboter som styres av kunstig intelligens sortere ut plast fra kasserte biler

Alle snakker om plasten. Bilgjenvinningsbransjen kan og gjør allerede noe med råvaren. EUs krav til plastgjenvinning, ombruk av plastdeler og håndtering av plastavfall er i endring. Kort sagt:…
Nye hovedavtaler signert

Nye hovedavtaler signert

Autoretur har avsluttet anbudsprosessen om nye hovedavtaler gjeldende fra 1.1. 2025 – 31.12. 2028. I dag ble de nye hovedavtalene signert, og Autoretur er meget godt fornøyd med at…
Elbilbatterier gjenvinnes i Norge:  – 1 gammelt elbilbatteri blir til flere nye

Elbilbatterier gjenvinnes i Norge: – 1 gammelt elbilbatteri blir til flere nye

Nå gjenvinner vi elbilbatterier i Norge. De sjeldne metallene som er så viktige i høyenergibatterier, kan brukes om igjen. – Materialene i ett kassert batteri, kan vi lage…
Plast fra kasserte biler gjenvinnes og brukes til nye bildeler

Plast fra kasserte biler gjenvinnes og brukes til nye bildeler

Formac støper om plast fra vrakbiler til nye bilskiltholdere. Produktene er laget av hundre prosent resirkulert plast. Det startet som et prøveprosjekt for noen år siden i samarbeid…
Gjenvinning av bil inn i grunnskolen

Gjenvinning av bil inn i grunnskolen

I 2022 ble det utviklet et skoleopplegg der elevene får innføring i hvordan vi gjenvinner kasserte biler i Norge. På en barneskole i Sandefjord bruker Thomas Nilsen, en…
Gjenvinningsresultatene 2022:                                           - Mer ombruk og økt materialgjenvinning

Gjenvinningsresultatene 2022: - Mer ombruk og økt materialgjenvinning

Gjenvinningsresultatene for kasserte kjøretøy er nå klare. Utviklingen fortsetter i samme retning som tidligere: Vi blir enda litt bedre på gjenvinning av materialer til nye råvarer, og store…
Slik gjenvinner vi elbil-batterier i Norge

Slik gjenvinner vi elbil-batterier i Norge

Slik gjenvinnes elbil-batterier i Norge, steg for steg.
ANBUDSKONKURRANSE - innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy

ANBUDSKONKURRANSE - innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy

Informasjonsmøte, med muligheter for å stille spørsmål til kvalifikasjonsgrunnlaget, vil bli avholdt mandag 5. juni kl 10.00 – 12.00 på Hotell 33, Østre Aker vei. Gjennom anbudsprosess i…
Slik gjenvinner vi 140 000 vrakbiler i Norge 

Slik gjenvinner vi 140 000 vrakbiler i Norge 

Slik gjenvinnes vrakbiler i Norge, steg for steg.
Edle metaller til 5 000 kroner per gram blir brukt til nye ting som for eksempel smykker

Edle metaller til 5 000 kroner per gram blir brukt til nye ting som for eksempel smykker

Det er en kompleks og lang reise for å få ut svært verdifulle og edle metaller som ligger skjult i en vrakbil. Reisen går over flere land og inneholder høye temperaturer og tyver: Edelmetaller er svært ettertraktet.

De cirka 140 000 bilene som vrakes hvert år, inneholder edle metaller som har svært høy verdi. Det er både en velsignelse og en utfordring – og en lang prosess, gjennom flere land, når de verdifulle metallene skal gjenvinnes.

Edle metaller – verdiene

Det er desember 2023 og det edle metallet rhodium har en verdi på cirka 1 600 kroner per gram. Pris på platina pr gram, også et edelt metall, er rundt 320 kroner. Edelmetallet palladium koster omtrent 350 kroner per gram på spotmarkedet.
Det er store penger i de små grammene med edelmetaller i katalysatorene som blir til overs når norske biler vrakes. Utfordringene står i kø for å få ut de meget små mengdene edelmetaller fra vrakbilenes katalysatorer.

(Saken fortsetter under videoen) 

 

Slik blir katalysatorer fra vrakbiler til smykker from Autoretur on Vimeo.

Edle metaller renser eksos

Når vrakbilene er levert hos biloppsamleren, går den gjennom en miljøprosess, en såkalt miljøsanering, der alt farlig avfall fjernes, væsker tømmes og katalysatoren klippes av. De andre materialene i vrakbilene, for eksempel metallene jern og stål, blir også gjenvunnet og brukt om igjen.

En katalysator monteres i bilens eksosanlegg for å redusere utslipp av skadelige restgasser etter forbrenningen i motoren. Den kjemiske prosessessen kalles katalyse. I katalysen omdannes stoffer til mindre skadelige stoffer.

En bilkatalysator består av en keramisk blokk laget av aluminiumoksid med tynne kanaler belagt med en katalytisk overflate: Kanalene inneholder små mengder av rhodium, platina og palladium – de svært verdifulle edelmetallene.

Flytter metallet til Sverige

I dag kommer sjåførene fra ARC Metal AB til Røsnæs på oppdrag fra Bilretur AS, som er ansvarlig og organisator for innsamlingen. De har vært rundt i Norge, blant annet i Nord-Norge, og hentet paller med katalysatorer fra mange av landets BOPer.

Røsnæs Bilopphuggeri og representantene fra ARC håndteller og sorterer hver eneste katalysator. Katalysatorens størrelse og produsent gir dem en pekepinn på hvor mye edelt metall som er i de ulike katalysatorene. Noen inneholder betydelig mer mengder enn andre og har dermed større verdi.

Edle metaller i de svenske skogene

Østfold er siste stopp før de vender nesa mot Finnskogen og den lange grankledde veien hjem mot Hofors, et lite industristed helt øst i Sverige, rett nord for Stockholm i det svenske skogbeltet som går helt fra Kongsvinger til Østersjøen.
Der har Arc Metal sitt hovedkontor og sine produksjonshaller. Lastebilsjåførene svinger inne til Arv Metal og losser den verdifulle lasten fra Norge.

Katalysatorene må først knuses. Metall og det keramiske materialet i katalysatorene må mekanisk separeres før metallet går i en smelteovn. De plasseres i en hydraulisk knekk og knusemaskin.

Arc Metal har spesialisert seg på å prosessere katalysatorer. En egenutviklet teknikk, maskinpark og smelteovn, skiller metallene, reststoffene og det keramiske materialet i katalysatorene fra hverandre.

Lager jernkake

– Vi har gjenvunnet katalysatorer siden midten av 90-tallet. Stort sett kjøper vi dem per i dag fra biloppsamlingsplasser i Norden, forteller Mikael Rosendahl.
Han er prosessingeniør hos Arc Metal AB i Hofors og har akkurat fått et nytt lass med katalysatorer fra lastebilsjåførene som skal gjenvinnes.

 

 

Mikael Rosendahl, prosessingeniør hos Arc Metal AB i Hofors som gjenvinner edle metaller fra katalysatorer.

Katalysatorene klippes, knekkes og brytes i små biter. Keramikken på innsiden knekkes  – det er der de edle metaller sitter – og metallkassen skilles mekanisk.
– Deretter smelter vi materialet og separerer keramikken fra edelmetallene og samler metallene i en jernkake, forteller Rosendahl. – Jernkaken sendes videre til England der den raffineres videre. De tar fram edelmetallene til helt rene metaller – som igjen blir solgt og ført tilbake i ny produksjon, til nye ting, sier han.

Smykker og nye katalysatorer

Platina brukes i mange applikasjoner. Smykker, men også i andre katalysatorprosesser – ikke nødvendigvis bare i bil. Det samme med palladium og rhodium. De brukes også i andre katalysatorprosesser, for eksempel er det det i framtiden sannsynlig at disse tre edelmetallene blir brukt i katalyseprosesser for å produsere hydrogen.

Byggemateriale

Når kakene er ferdig bakt, blir det igjen et restmateriale etter forbrenningen. Dette materialet er nærmest glass. Arc Metal AB har brukt dette som utfyllingsmasse til en industritomt i Hofors.
– Mesteparten av materialene i katalysatorene blir brukt når vi er ferdig med gjenvinningen av dem.
Vi har et svinn på rundt 1 prosent i gjenvinningen av katalysatorene, sier prosessingeniøren.

Metallet sendes til England

Det globale selskapet Johnson Matthey (JM) med hovedsete i England mottar de smeltede jernkakene fra Hofors og starter det siste, men viktigste steget i gjenvinningsprosessen: Å få ut de edle metallene.

JM trekker ut og separerer edle metaller fra jernkakene og ender med en renhet på 99,95 prosent.

Jernkaken fra Sverige blir først analysert av JM. Denne evalueringen er viktig for å vite hva slags materialer det er i jernkaken og hvordan de skal behandles.
Det lages og tas prøver i laboratoriet for å slå fast kvaliteten og  og mengden edelmetaller i jernkakene. Evalueringen er første steg av fire i steg som skal til for å få ut de verdifulle grammene med edelmetaller fra katalysatorene.

Denne raffineringen er en meget kompleks prosess som innebærer flere vitenskapsgrener som krever dyp kunnskap: Materialkunnskap, pyrometallurgi, multistegs kjemisk separasjonsteknikk og analytisk vitenskap. Mye er naturlig nok hemmelig i disse prossessene. Men noe vet vi.

Smelting

Etter at laboratoriprøven er ferdig, går jernkaken til smelting for å skille ut urenheter. I smelteovnen, med en temperatur på over 1200 grader, separeres edelmetallene og urenhetene i jernkaken fra hverandre og blir til to nye metallblokker. En ny lab-prøve forteller hvor høy konsentrasjon av edelmetaller det er i de separerte metallblokkene, før blokkene går til kjemisk vasking.

Kjemisk vasking

Blokkene legges i flere væskebad, blant annet konsentrert syre, for å skille edle metaller fra annet metall.

Kjemisk separasjon

Det siste steget i raffineringen er kjemisk separasjon. En prosess med mange, komplekse kjemiske prosesser, varmebehandling, filtrering – og en rekke andre steg – som til slutt ender med rene metaller.

Ringen er sluttet

Den avklipte katalysatoren fra den gamle bilen som ble levert på en BOP i Norge, er nå blitt til gjenvunnet jern. Og de svært verdifulle og sjeldne edelmetallene inne i selve katalysatoren er separert og kan brukes på nytt.

Les mer i Miljørapporten for 2022

Stor økning aluminium i bilene

Stor økning aluminium i bilene

Hydro satser stort på en produktserie med gjenvunnet aluminium – med metall fra norske vrakbiler. Ved å bruke resirkulerte materialer, reduseres energibruken drastisk. Det er godt nytt for…
Mer og mer spesialisert, mer og mer sortert

Mer og mer spesialisert, mer og mer sortert

Fragmenteringsverkene blir mer makro og mikroorienterte – og presise. De som lager sorteringsmaskiner, utvikler og oppgradere maskinene kontinuerlig. Det har vært kontinuerlig innovasjon og utvikling i hvordan vi…
Fra Gro til moderne miljøbedrifter

Fra Gro til moderne miljøbedrifter

Denne annonsen i avisen Fjordingen fra 1977, som NRK skrev om i 2017, beskriver det ganske greit I snart flere tiår har Autoretur AS samlet inn og gjenvunnet…
Ny gjenvinningsrekord for Autoretur!<br>Miljørapport og Miljøregnskapet for 2021 er publisert

Ny gjenvinningsrekord for Autoretur!
Miljørapport og Miljøregnskapet for 2021 er publisert

I 2021 ble rekord mye av bilens materialer gjenvunnet. Autoretur-nettverket økte gjenvinningsgraden og slo nok en gang gjenvinningsrekorder. Les mer i Miljørapport 2021 her Den totale gjenvinningsgraden, som inkluderer…