Tilstandskontroll
Anbefalinger for tilstandskontroll av brukte høyvoltbatterier fra el- og hybridbiler


Tilstandskontroll

Spesielle prosedyrer for kritiske batterier
• Krever kompetent person til vurdering, overvåking og dokumentering.
• Temperaturovervåking ved mistanke om innvendige skader på høyvoltbatteriet.
• Kontrollprogrammer for vurdering av utvendige skader.
• Biler med skade og risiko for varmgang i batteriet skal fortrinnsvis plasseres på dedikert karanteneplass for hindring av spredning av evt. brann.
• Det er betydelig risiko og potensielt skadeomfang ved brann/lekkasjer.
• Verkstedene bør også ha rutiner for informasjon til inntauingsselskapene, for å sikre at biler med et eventuelt skadet høyvoltbatteri plasseres på et sikkert sted, også om bilene kommer utenfor åpningstid.
• Ikke reparerbare batterier skal sendes i retur og gjenvinnes hos kompetent aktør.
• Batterier skiftet på garanti skal håndteres i tråd med bilprodusentens retningslinjer.

Videresalg, transport og gjenbruk
• Lagring og transport av skadde batterier skal gjøres i henhold til produsentens retningslinjer og ADR-regelverket.
• Transporten skal utføres av kompetent transportør, med spesielt tilpasset/godkjent emballasje.
• Bildedokumentasjon av skadde høyvoltbatterier bør forefinnes for å sikre forsvarlig håndtering og evt. reparasjon. Dette er viktig ved innløsing av bil, så man kan sikre at skaden faktisk er utbedret, dersom bilen er solgt av forsikring og f.eks. reparert av et annet verksted enn verkstedet som har taksert skaden.