Håndtering av høyenergibatterier krever spesialutdannelse. BIL og NBF tar nå ansvaret for opplæringen i biloppsamlerbransjen.

Da biler med høyenergibatterier begynte å komme inn til norske biloppsamlere, kom også behovet for opplæring slik at de batteriene håndteres forsvarlig.

Allerede i 2016 startet Autoretur og hovedoperatørene det omfattende arbeidet med å videreutdanne biloppsamlerne i Norge.

I 2019 tar Norges Biloppsamleres Forening (NBF) over stafettpinnen – og ansvaret for opplæringen.

Bedre opplæring
Autoretur AS, i samarbeid med BIL (Bilimportørenes landsforening) har tatt initiativ til en bedre opplæring av BOP’ene, slik at de skal bli bedre i stand til å ta batteriet ut av bilene som skal vrakes, forteller teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork.


Eksterne aktører
Lillemork sier at NBF skal videre sørge for opplæringen ved å engasjere et eksternt firma som er eksperter på feltet.
Den eksterne aktøren skal stå for opplæringen.
– Vi regner med at alle biloppsamlere skal kunne ha minst én person gjennom kursingen i løpet av 2019, sier Lillemork.
Biloppsamlerne må deretter dokumentere at de har minst en person med kurset. Dette er også et ledd i sertifiseringsprosessen som mange biloppsamlere har gått gjennom.

LES MER OM SERTIFISERING 

Målet med opplæringen er naturligvis at demonteringen av høyenergibatteriene skal foregår forsvarlig. Høyenergibatterier er relativt ny teknologi i kjøretøy og kan på ingen måte sammenlignes med tradisjonelle batterier. Kunnskapen om dem er ikke nødvendigvis utbredt.

Tradisjonelle batterier har relativt lav spenning, mens høyenergibatterier har dødelig spenning og må håndteres deretter.

Det er også strenge krav til frakt, lagring og pakking av høyenergibatteriene.

LES MER: Hvorfor er høyenergibatterier farlig?