Håndtering av høyenergibatterier krever spesialutdannelse. BIL og NBF tar nå ansvaret for opplæringen i biloppsamlerbransjen.
Da biler med høyenergibatterier begynte å komme inn til norske biloppsamlere, kom også behovet for opplæring slik at de batteriene håndteres forsvarlig.
I 2019 tar Norges Biloppsamleres Forening (NBF) over stafettpinnen – og ansvaret for opplæringen.
Bedre opplæring
Autoretur AS, i samarbeid med BIL (Bilimportørenes landsforening) har tatt initiativ til en bedre opplæring av BOP’ene, slik at de skal bli bedre i stand til å ta batteriet ut av bilene som skal vrakes, forteller teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork.
Eksterne aktører
Lillemork sier at NBF skal videre sørge for opplæringen ved å engasjere et eksternt firma som er eksperter på feltet.
Den eksterne aktøren skal stå for opplæringen.
– Vi regner med at alle biloppsamlere skal kunne ha minst én person gjennom kursingen i løpet av 2019, sier Lillemork.
Biloppsamlerne må deretter dokumentere at de har minst en person med kurset. Dette er også et ledd i sertifiseringsprosessen som mange biloppsamlere har gått gjennom.
Målet med opplæringen er naturligvis at demonteringen av høyenergibatteriene skal foregår forsvarlig. Høyenergibatterier er relativt ny teknologi i kjøretøy og kan på ingen måte sammenlignes med tradisjonelle batterier. Kunnskapen om dem er ikke nødvendigvis utbredt.
Det er også strenge krav til frakt, lagring og pakking av høyenergibatteriene.