Ved å vrake den gamle bilen din til fordel for et mer moderne kjøretøy kan du spare mye penger. Bonusen er at du sparer miljøet og kan kjøre rundt i en tryggere bil.

Det er en kjent sak at nyere biler er betydelig bedre for klima og miljø. Utviklingen av motorer de siste tiårene har gått i en rasende fart. Innovasjonen og motorutviklingen har handlet om å få bedre utnyttelse av drivstoffet, og ikke minst – det har handlet om utslipp. En moderne forbrenningsmotor slipper ut mye mindre CO2 og NOx enn eldre motorer fordi forbruket er lavere.

Det gjenspeiles i utslippstallene. Selv om det er flere biler på norske veier har ikke utslippene fra motorkjøretøy økt.
Med andre ord: Bytter du ut den gamle bilen med en nyere bil, er du med på klimadugnaden.

Finn din nærmeste miljøvennlige biloppsamlerne her

Denne videoen viser hvordan aluminium fra vrakbiler blir til nye bildeler:

 

Hvordan spare penger?
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF) beregnet nylig totalkostnadene med bilhold. I en artikkel i VG har OVF gjort et dypdykk. Alle typer drivlinjer og prisklasser er med i undersøkelsen. Bensinbiler, dieselbiler, hybridbiler og elbiler, i forskjellig prisklasser.
I totalregnskapet konkluderer OVF i VG-artikkelen at elbiler kan gi en besparelse på 11. 000 til 30 000 kroner per år, sammenlignet med bensin-, diesel-, og kanskje litt overraskende, hybridbiler.

– Kjøper du eksempelvis en elbil til 424 000 kroner, vil du over fem år ha spart 67. 000 kroner sammenlignet med om du hadde kjøpt en ladbar hybrid. Enda mer sammenlignet med diesel- eller bensinbil, sier Jan Petter Røssevold i OVF til VG.

«Hele» bilen blir til noe nytt
Når du leverer bilen din til en av biloppsamlerne i Autoreturs landsdekkende nettverk, blir den gjenvunnet etter kravene som EU og norske myndigheter setter. Kravene er strenge. Minst 85 prosent av bilens materialer skal gjenvinnes og den totale gjenvinningsgraden skal være over 95 prosent.
Vrakbilen går først gjennom en prosess for å fjerne farlig avfall og alle farlige væsker. Miljøsanering, kalles det. Det er bremsevæsker, oljer, drivstoff, kjølevæske og mer. Væskene tas vare på. De brukes gjerne om igjen.

Kvernes og selges
Vrakbilen sendes deretter til et såkalt fragmenteringsverk. Der kvernes bilen og de ulike metallene og materialene sorteres. Disse materialene selges som ny råvare.
I 2020 var gjenvinningsgraden for norske vrakbiler hele 97,6 prosent og materialgjenvinningsgraden 87,8 prosent. Det vil si at nesten alt av materialer i vrakbilene ble gjenvunnet i 2020.

Susanne M. Nævermo-Sand
Sustainability & Communication Manager
Celsa Nordic

-«Vi er avhengig av det gjenvunne stålet fra vrakbilene. De er en viktig del av råmaterialestrømmen til vårt stålverk i Mo i Rana, sier Susanne M. Naevermo-Sand i Celsa Nordic.
Celsa Nordic er den største armeringsstålprodusentene i Norden og lager for eksempel betongarmering til bygg- og anleggsindustrien til den Nordiske markedet.

Sikkerheten er bedre i nye biler
I tillegg til innovasjonen på motorer og elektriske drivlinjer, har sikkerhet stått i høysete for bilprodusentene i mange år.
Nye biler er proppfulle av sikkerhetssystemer. Foruten antiskrens og ABS-bremser som kom for mange år siden og i dag er standard i de aller fleste biler, er nye biler fylt med airbager, ryggekameraer, avstandssensorer, kjørepiloter, førerassistenter og mye annet.

Nye vs gamle biler: Nye biler er renere og sikrere

Hvorfor skal du vrake bilen din nå?
Norge er avhengig av materialene fra vrakbilene. Materialene gjenvinnes og brukes til en rekke produkter. Betongarmering (bruer, bygninger), lyktestolper, kumlokk, stekepanner, handlevogner, sykkelstativ, nye bildeler. Vraking av biler er en kompleks og stor industri i Norge, med mange aktører som er avhengig av råvarene som produseres fra vrakede biler.

Så til spørsmålet, hvorfor vrake bilen nå? Svaret er enkelt: Du sparer penger, du sparer miljøet og du får en tryggere bil.

Lever bilen i nærheten av der du bor: Finn nærmeste mottaksstasjon her