Elbiler og ladbare hybrider – elbilhistorie!

Om du kjører en ren elbil, en ladbar hybrid eller en hybridbil: kjøretøyet ditt har en lang, lang historie.

Det startet i det små på begynnelsen av 1800-tallet da flere, uavhengige oppfinnere bygget eksperimentelle kjøretøy med elektrisk drift.

Batteriet blir funnet opp allerede på slutten av 1700-tallet. Gjennom de neste hundre årene blir det videreutviklet og sammen med oppfinnelsen av den elektriske motoren, legger det grunnlaget for å utkonkurrere hest og kjerre.

På midten av 1800-tallet er både batteriet og den elektriske motoren utviklet så mye at oppfinnere i Nederland, Ungarn og USA starter å bygge «elbiler». Men det er ikke før på slutten av 1800-tallet at det tar helt av.

Utbredt for over hundre år siden

Rundt 1900 er elbilene på sitt mest utbredte og står for cirka en tredjedel av bilsalget i USA – konkurrerende kjøretøy ble drevet med damp eller bensin. De neste ti årene fortsetter det gode salget av elektriske biler og flere produsenter bygger elektriske biler.

Konkurrerte med damp

De elektriske bilene konkurrerte med bensinbiler, som mange mente var bråkete, luktet vondt, krevde sitt av sjåføren (på grunn av giret) og ofte var vanskelige å starte. Elbilene konkurrerte også med dampbiler, som trengte opp mot 45 minutter på å starte og kontinuerlig måtte ha påfyll av vann.

Det så lyst ut for kjøretøy med elektrisk drift ettersom amerikanerne også ble rikere og det ble enklere å lade elbilene.
I en artikkel i New York Times i 1911 kommer elbilfordelene klart frem:
– De passer bra for kvinner. De støyer ikke, de er enkle å kjøre og lette å manøvrere i byene, skriver New York Times i 1911.

Mange bygde biler

Oppfinnere så at de elektriske kjøretøyene var populære. Ferdinand Porsche, Porsches grunnlegger, bygde allerede i 1898 en elektrisk bil: P1 (bilde).

På den samme tiden bygde Porsche verdens første gass-elektriske bil, verdens første hybrid.

Thomas Edison, en av verdens store oppfinnere, mente at elektriske kjøretøy var overlegne og arbeidet med å forbedre teknologien. Til og med Henry Ford ville bygge en elektrisk bil rundt 1914.

Ford utkonkurrerte elektrisk bil

Men det var den samme Ford som utraderte den populære elektriske bilen. Med sin masseproduserte Model T, som hadde forbrenningsmotor drevet på bensin, halverte han prisen på kjøretøy – og folk kjøpte heller en T-Ford.
I 1935 var så å si alle elektriske kjøretøy borte. Bensinstasjoner var allerede mer vanlig enn ladestasjoner og forbrenningsmotoren var kommet for å bli.

Oppsving i oljekrise

Men den elektriske bilen var ikke død. Gjennom det kommende århundret dukket den elektriske bilen stadig opp som et alternativ når det var oljekrise. Men det er ikke før de første, masseproduserte hybridbilene kommer på markedet i 1990-årene og rundt 2000-tallet da miljøhensyn for lengst er blitt gjeldende politikk i Vesten, at elbiler, hybrider og ladbare hybrider får skikkelig fotfeste i markedet.

 

Kilder:
Det amerikanske energidepartementet
Wikipedia
New York Times
DSB
Diverse forskrifter
BKS Lovdata

01-porsche-p1-electric-foto-Porsche-pressefoto

I 1898 bygde Ferdinand Porsche «Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton model,” eller P1 som den ble kalt. 26. juni 1898 rullet den for første gang gjennom Wiens gater.

 

Detroit_Electric_1916_foto_Asterion-CC-BY-2.5

Detroit Electric var et av de mer vellykkede amerikanske bilselskapene. De lagde mange modeller.

 

Rural_carrier_in_automobile_at_mailboxes,_c.1910

Budtjenesten Rural Free Delivery (RFD) byttet ut hest og kjerre med datidens mest moderne kjøretøy: En tidlig elektrisk, batteridreven vogn. Bildet er fra cirka 1910.

Slik fremstilte New York Times elektriske biler i en artikkel i avisen i 1910:
elbil 1911