Nesten hele bilen blir gjenvunnet. Miljøregnskap 2025

Gamle biler får nytt liv: Autoretur sparte klimaet for utslipp tilsvarende 135 000 bensinbiler i 2025
Nesten 95 000 kasserte biler ble i fjor håndtert gjennom Autoreturs retursystem, og miljøregnskapet viser at tilnærmet ingenting gikk til spille.

Nesten hele bilen blir gjenvunnet
Autoretur er produsentansvarsorganisasjonen for kasserte kjøretøy i Norge, og sørger for at biler som er utjente samles inn, demonteres, ombrukes og gjenvinnes forsvarlig.
I 2025 gikk 94 966 biler gjennom systemet. Hele 98 prosent av materialene ble gjenvunnet – godt over lovkravet på 95 prosent. 11 prosent gikk til direkte ombruk som bildeler: motorer, girkasser og karosserideler. Det aller meste, 77 prosent, ble materialgjenvunnet, primært som skrapjern og andre metaller som aluminium. I tillegg ble mer enn 7 000 høyenergibatterier fra elbiler demontert, og de aller fleste gikk til ombruk.


– Disse tallene viser at systemet fungerer. Nærmest alt av bilen kan brukes på nytt, og vi får ut verdiene som ligger i materialene – enten som gjenbrukte deler, gjenvunnet råstoff eller til energigjenvinning. Kun ca 2% av bilen deponeres. Det er sirkulærøkonomi i praksis, sier Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Sparer like mye CO₂ som 135 000 bensinbiler slipper ut på ett år

Gjenvinning av stål og aluminium fra kasserte biler krever langt mindre energi enn å produsere det fra bunnen av. Regnestykket for 2025 viser en klimabesparelse på 218 000 tonn CO₂ – tilsvarende utslippene fra 135 000 bensinbiler i ett år. Målt i pengeverdi tilsvarer dette omtrent 187 millioner kroner basert på CO₂-prisen i EUs kvotemarked. I tillegg ble 830 GWh energi spart – som tilsvarer årsforbruket til 55 000 norske husholdninger.


– Bilbransjen tar produsentansvaret på alvor, og resultatene for 2025 viser at det nytter. Som eier av Autoretur er vi stolte over at systemet vi har bygget sammen leverer så tydelige miljøgevinster år etter år, sier Harald Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Brukte bildeler blir big business – og stadig viktigere
Ombruk av bildeler har vært i jevn vekst over flere år. I 2025 gikk 11 prosent av den totale materialmengden fra kasserte biler til ombruk – det tilsvarer over 15 000 tonn deler som motorer, girkasser og karosserideler som får nytt liv i stedet for å gå til gjenvinning. Klimaeffekten av ombruk er betydelig: ifølge miljøregnskapet sparte ombruk av bildeler alene nesten 50 000 tonn CO₂ i 2025.

Andelen ombruk er ventet å øke fremover. Stadig flere bildemonterere satser nå profesjonelt på dette og investerer store summer i nye anlegg. I tillegg er forsikringsselskapene en viktig driver. Gjennom avtaler om bruk av brukte deler i reparasjoner sikres etterspørselen. Også bilimportørene er aktive pådrivere for økt ombruk gjennom sine organisasjoner.


– EU er i ferd med å gjøre sirkulærøkonomi til et konkurransevilkår for bilindustrien. Kravene til ombruk og gjenvinning skjerpes, og det stilles nye krav til hvor mye gjenvunnet materiale som skal inn i nye biler. Det er en utvikling Autoretur støtter fullt ut – og norsk bilbransje er allerede langt fremme, sier Erik Andresen, direktør i Autoretur.

Last ned Miljøregnskapet for 2025 her

Flere
artikler