Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
Resirkulerte bilglass blir til isolasjon… Men foreløpig bare som et prøveprosjekt

Norsk Gjenvinning Metall (NG) i Fredrikstad ville gjøre noe med alt glasset de resirkulerer fra biler og hus. Løsningen var bare noen mil unna.

Glava isolasjon i Askim er i konstant behov for råvarer for å lage sine velkjente gule isolasjonsprdukter. De trenger glass. Store mengder glass.
– Vi fant ut at bilglass er veldig rent glass, sier Fagsjef Glass ved Norsk Gjenvinning, Ronny Andresen.
– Knuste bilruter kan derfor brukes så å si rett i produksjonen av glassull hos Glava.
Andresen og Norsk Gjenvinning satte i gang å teste. Hvordan får vi glasset mest effektivt ut av bilene. Kunne de bruke alt glasset i bilen? Hva slags produkt trenger Glava?

(Saken fortsetter under bildet)

 

NOE HELT NYTT Fagsjef glass hos Norsk Gjenvinning (NG) på Øra, Ronny Andresen, viser Autoreturs direktør Erik Andresen rundt på anlegget utenfor Fredrikstad, der NG i disse dager lager isolasjonsråstoff av rutene i kasserte biler.
NOE HELT NYTT
Fagsjef glass hos Norsk Gjenvinning (NG) på Øra, Ronny Andresen, viser Autoreturs direktør Erik Andresen rundt på anlegget utenfor Fredrikstad, der NG i disse dager lager isolasjonsråstoff av rutene i kasserte biler.

 

Enkle verktøy
Første steg var å finne løsninger på å få glasset ut av bilene. Etter at bilene går gjennom den vanlige miljøsaneringen, farlig avfall og væsker tappes fra den kasserte bilen, ville bilen vanligvis presses flat og sendes til et fragmenteringsverk.
På Øra ville de forsøke å få ut glasset så raskt og helt som mulig. Løsningen fant de i en enkel gass-sag. På bare noen få minutter er frontruta fjernet fra kjøretøyet, uten skarpe kanter.
For å få ut sidevinduene prøver NG ut en oppsamlingsslede. Kjører den under bilen og knuser ut glasset. Bitene faller i en kurv, ferdig til videre prosessering.
Men dessverre er det ikke mulig å få ut alt glasset fra bilen. Noen kjøretøyvinduer er rett og slett for små.

Solmodnet råstoff
Mye bilglass er laminert. Det vil si at det er lagvis bygd opp, med lim og plasmateriale mellom.
For å få ut plasten, lar NG rutene ligge til modning i sola.
– Etter en stund er de solmodnet og klare for knuseren vår sammen med annet glass vi også resirkulerer, sier Andresen.
I glassknuseren separeres først plasten fra glasset før det går gjennom flere knuseprosesser. Til slutt holder glasspulveret den kvaliteten som Glava ønsker og det kjøres som råvare til smelteovnene hos isolasjonsprodusenten på Askim.

(Saken fortsetter under bildet)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Sparer miljøet
–Vi synes dette er er et veldig spennende og miljøriktig prosjekt som flere burde kunne hive seg på, sier direktør i Autoretur AS, Erik Andresen.
– Det er ikke store mengder ekstra verktøy og tid man trenger for å ta ut glassene av bilene. Glassgjenvinningen kan også bidra mye til myndighetenes krav om materialgjenvinning. Det er første gang i Norge at glassgjenvinning gjøres så enkelt og direkte. Med andre ord en fin, miljøvennlig prosess, sier han.

Kortreist
NG er fortsatt på prøvestadiet, men leverer allerede fast store mengder glassråvare til Glava på Askim, bare noen mil unna det store anlegget på Øra.
Kortreist, med andre ord. Og som kjent selger Glava bare til det norske markedet. Det betyr at bilrutene som gjenvinnes på Øra helst sikker havner i veggen eller taket på en norsk bygning.

NG bygde glassknuseverket sitt i 2014. Da var det i alle hovedsak glass fra bygninger som gikk gjennom anlegget: Vindusruter, isolerglass med farlig avfall i tetningslistene (PCB og klorparafiner).

Fakta:
Glass utgjør 2-3 prosent av bilens vekt
Glasset som gjenvinnes, kan utgjøre opp til 1,5 prosent av bilens vekt.
I 2014 gikk det 6200 tonn glass gjennom glassknuseren på Øra.
Cirka 150 tonn av det var bilglass.
Glava har hele tiden måtte importere råstoff til isolasjonsproduksjonen sin.

Flere
artikler