Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

FAKTA OM GJENVINNING AV BIL

Norsk Gjenvinning Metall AS, Bilretur AS og Bilgjenvinning AS gjør sammen med biloppsamlerne en svært viktig jobb i å samle inn og gjenvinne kasserte kjøretøyer. I løpet av de siste åtte årene har vi sett en svært positiv utvikling når det gjelder graden av gjenvinning av bil. Tall fra Toll- og avgiftsdirektoratet viser at det i 2019 ble levert inn 144 933 kasserte biler og i 2020 ble 138 203 biler levert og behandlet av Autoretur. 

I 2020 ble 87,8 prosent av materialene i norske vrakbiler gjenvunnet (inkludert ombruk og materialgjenvinning). Den totale gjenvinningsgraden ligger på hele 97,6 prosent. Les mer om gjenvinning av bil og resultatene i Miljørapporten for 2020.

Gjenvinningsresultatene er klare! Du kan lese mer i Miljørapporten for 2023

Gjenvinningsresultatene er klare! Du kan lese mer i Miljørapporten for 2023

Autoretur-nettverket fortsetter å øke gjenvinningsgraden. Ombruket og den totale gjenvinningsgraden gikk opp. Deponering gikk ned, men færre biler ble vraket i 2023 sammenlignet med 2022. Den totale gjenvinningsgraden…
Nå kan roboter som styres av kunstig intelligens sortere ut plast fra kasserte biler

Nå kan roboter som styres av kunstig intelligens sortere ut plast fra kasserte biler

Alle snakker om plasten. Bilgjenvinningsbransjen kan og gjør allerede noe med råvaren. EUs krav til plastgjenvinning, ombruk av plastdeler og håndtering av plastavfall er i endring. Kort sagt:…
Plast fra kasserte biler gjenvinnes og brukes til nye bildeler

Plast fra kasserte biler gjenvinnes og brukes til nye bildeler

Formac støper om plast fra vrakbiler til nye bilskiltholdere. Produktene er laget av hundre prosent resirkulert plast. Det startet som et prøveprosjekt for noen år siden i samarbeid…
Edle metaller til 5 000 kroner per gram blir brukt til nye ting som for eksempel smykker

Edle metaller til 5 000 kroner per gram blir brukt til nye ting som for eksempel smykker

Det er en kompleks og lang reise for å få ut svært verdifulle og edle metaller som ligger skjult i en vrakbil. Reisen går over flere land og…
Stor økning aluminium i bilene

Stor økning aluminium i bilene

Hydro satser stort på en produktserie med gjenvunnet aluminium – med metall fra norske vrakbiler. Ved å bruke resirkulerte materialer, reduseres energibruken drastisk. Det er godt nytt for…
97 biler vrakes og testes

97 biler vrakes og testes

Hovedoperatørene i Autoreturnettverket kjører med jevne mellomrom kvalitetstester på sine fragmenteringsverk. Vi er på Norsk Gjenvinning Metalls (NG Metall) anlegg på Øra utenfor Fredrikstad. I dag skal NG…
Vi gjenvinner vekten av 100 Holmenkollen-hopp

Vi gjenvinner vekten av 100 Holmenkollen-hopp

Holmenkollbakken inneholder stål fra norsk vrakbiler. Bakken sto klar 2011. Det enorme byggverket består av et tilløp og tribuneplasser til 30.000 mennesker. Tilløpet er i sin helhet bygget…
Bilens livsløp i Norge

Bilens livsløp i Norge

Bilen er viktig for alle som bor i Norge. Den knytter oss sammen. Gir hver og en av oss muligheter og frihet. Bilen er også en forutsetning for…
Enda bedre på gjenvinning av vrakbiler

Enda bedre på gjenvinning av vrakbiler

Autoreturnettverket økte både gjenvinningsgraden og materialgjenvinningsgraden i 2020. Den totale gjenvinningsgraden, som inkluderer ombruk, material- og energigjenvinning, endte på 97,6 prosent. Litt opp fra 2019 (97,4 prosent). Materialgjenvinningsgraden,…
Du kan spare penger på å vrake bilen din nå

Du kan spare penger på å vrake bilen din nå

Ved å vrake den gamle bilen din til fordel for et mer moderne kjøretøy kan du spare mye penger. Bonusen er at du sparer miljøet og kan kjøre…
Sparer energi nok til å drive alle tog  – to ganger

Sparer energi nok til å drive alle tog – to ganger

Det er ikke bare rene materialer som gjenvinnes og brukes som ny råvare i autoretur-systemet. En stor del av miljøgevinsten kommer i form av energibesparelse.   Energigjenvunnede materialer…
35 millioner kroner årlig til transport

35 millioner kroner årlig til transport

Via transportordningene fra biloppsamlerne til gjenvinningsanleggene, tilfører Autoretur transportnæringen millioner av kroner hvert år. Transportsektoren og godstransporten med norske lastebiler utgjorde 483,4 millioner kilometer* på norske veier første…
NRK kom på besøk – hør reportasjen

NRK kom på besøk – hør reportasjen

Det er ikke hver dag at gjenvinning av norske vrakbiler får oppmerksomhet. I forrige uke fikk vi masse. De siste årenes gode gjenvinningstall i Autoreturnettverket, henholdsvis 97,4 prosent…
– Det finnes enda bedre gjenvinnings- metoder for høyenergibatterier

– Det finnes enda bedre gjenvinnings- metoder for høyenergibatterier

Graf: Slik ser Hydro for seg gjenvinningsprosessen av høyenergibatterier. (kilde: Christian Rosenkilde Chief Engineer, Hydro Aluminium)   I 2019 rundet vi 250.000 biler med høyenergibatterier i Norge. Et…
Bilen din blir materialer i nye bygninger

Bilen din blir materialer i nye bygninger

Jern og stål fra den kasserte bilen din blir gjenvunnet til nye materialer som brukes i byggbransjen. Etter at biloppsamleren har miljøsanert og flatpakket den gamle bilen din,…
Slik blir aluminium fra vrakbiler til nye bildeler

Slik blir aluminium fra vrakbiler til nye bildeler

– sirkulærøkonomi i praksis Aluminium fra vrakede biler på Gjøvik blir til hypermoderne elbilmotorer på Elverum i Autoretur-nettverket.   Etter du har levert bilen hos din lokale biloppsamler,…
Sirkulærøkonomi i praksis

Sirkulærøkonomi i praksis

Slik blir materialene fra den kasserte bilen til nye ting gjennom kretsløpet.  Ideen bak sirkulærøkonomi kan spores tilbake til naturens kretsløp. Et blad blir til jord, jorden blir…
Gjenvinning av aluminium fra norske vrakbiler passer perfekt inn i tankegangen om et fullstendig miljøkretsløp

Gjenvinning av aluminium fra norske vrakbiler passer perfekt inn i tankegangen om et fullstendig miljøkretsløp

Aluminium kan gjenvinnes i det uendelige. Mengden aluminium i europeiskproduserte biler tredoblet seg fra 1990 til 2012*. En gjennomsnittlig økning fra 50 kilo til 140 kilo per bil…
Fra bilskrap til kumlokk på noen få timer

Fra bilskrap til kumlokk på noen få timer

– Vi var faktisk ikke klar over at deler av metallet i kumlokkene våre var fra vrakbiler før vi kom opp på Ulefoss på sjølve støpingen, forteller Kristopher…
Glassklar sirkulærøkonomi

Glassklar sirkulærøkonomi

Glava er strålende fornøyd med det knuste glasset fra blant annet bilruter.  Norsk Gjenvinning leverer cirka 8.000 tonn glass til Glava i året fra Norsk Gjenvinning avdeling Øra,…
Nesten alt tungmetallet er borte fra bilene

Nesten alt tungmetallet er borte fra bilene

I 2003 ble det forbud mot tungmetaller i biler. I 2010-2013 var nesten alle tungmetaller borte fra kjøretøyene. Bruken av tungmetaller i nye kjøretøy er så å si…
Det er gull i de kasserte bilene våre

Det er gull i de kasserte bilene våre

… men det er en myte at store mengder gull i bil blir kastet … Noen hevder at det kastes store mengder gull fra norske vrakbiler. Det er…
Edle metaller gjenvinnes

Edle metaller gjenvinnes

Det er mye edelt metall i våre kasserte biler. Det tar vi vare på. Alle kasserte biler inneholder edelt metall. Hovedsakelig er de dyre metallene bestanddeler i katalysatorer.…
Slik blir deler av bilen til kumlokk

Slik blir deler av bilen til kumlokk

I 2017 samlet Autoretur AS og samarbeidspartnerne inn omtrent 107.000 tonn skrapjern fra 143.664 kassert biler i 2017. Noe av dette ble til helt nye kumlokk hos Ulefos…
Mikrostøvet blir til nye materialer

Mikrostøvet blir til nye materialer

Bilgjenvinningsbransjen konsentrerer seg om detaljene gjennom ny teknologi. Etter hvert som kravene til gjenvinning av kasserte kjøretøy blir tøffere, skjerpes også industrien som står for gjenvinningen. Autoreturs gjenvinningsnettverk…
Vi tar kjemikalier alvorlig

Vi tar kjemikalier alvorlig

Biloppsamlerne i Autoretur-systemet følger forskriftene om kjemikaliebehandling. Slik sørger vi for at farlige kjemikaler ikke skader mennesker og natur. Norge har ambisiøse målsettinger for kjemikaliepolitikken. Vi bygger politikken…
Aluminium fra norske vrakbiler blir sykkelstativ i Trondheim og Bergen sentrum

Aluminium fra norske vrakbiler blir sykkelstativ i Trondheim og Bergen sentrum

Selskapet Urban Sharing står bak Oslo Bysykkel og Trondheim Bysykkel, senere i år åpner de i både Bergen og Edinburgh. De nye stativene deres er laget av gjenvunnet…
Godt over gjenvinningskravene

Godt over gjenvinningskravene

Autoreturs nettverk av biloppsamlere fortsetter å levere gjenvinningstall godt over myndighetens krav, og materialgjenvinningen øker. Fra 2015 ble kravet til gjenvinningsgrad(*) for kasserte kjøretøy økt fra 85 til…
Miljørapport 2017: Autoretur fortsetter å oppfylle gjenvinningskravene

Miljørapport 2017: Autoretur fortsetter å oppfylle gjenvinningskravene

Autoreturs nettverk leverer igjen gode gjenvinningsresultater. Les om dette og andre saker når Autoretur oppsummerer miljøresultatene for 2017. I miljørapporten, kan du blant annet lese bekymringen til styreleder…
Mer og mer materiale kan gjenvinnes

Mer og mer materiale kan gjenvinnes

Innovasjon innen gjenvinningsteknologi gjør at materialer som tidligere ble deponert, nå kan gjenvinnes og brukes som råvare til nye produkter. Nye komponenter i kjøretøy, krever innovativ gjenvinningstenkning –…