Fakta om gjenvinning
Norsk Gjenvinning Metall AS, Bilretur AS og Bilgjenvinning AS gjør sammen med biloppsamlerne en svært viktig jobb i å samle inn og gjenvinne kasserte kjøretøyer. I løpet av de siste åtte årene har vi sett en svært positiv utvikling når det gjelder graden av gjenvinning. Tall fra Toll- og avgiftsdirektoratet viser at det i 2018 ble levert inn 141 210 kasserte biler og i 2019 ble 144 933 biler levert og behandlet av Autoretur.
I 2019 ble 86,0 prosent av materialene i norske vrakbiler gjenvunnet (inkludert ombruk og materialgjenvinning). Den totale gjenvinningsgraden ligger på hele 97,4 prosent. Les mer om resultatene i Miljørapporten for 2019 (nedlastbar PDF)
35 millioner kroner årlig til transport
Via transportordningene fra biloppsamlerne til gjenvinningsanleggene, tilfører Autoretur transportnæringen millioner av kroner hvert år. Transportsektoren og godstransporten med norske lastebiler utgjorde 483,4 millioner kilometer* på norske veier første kvartal i...
NRK kom på besøk – hør reportasjen
Det er ikke hver dag at gjenvinning av norske vrakbiler får oppmerksomhet. I forrige uke fikk vi masse. De siste årenes gode gjenvinningstall i Autoreturnettverket, henholdsvis 97,4 prosent gjenvinningsgrad og 86 prosent materialgjenvinningsgrad, vekket NRKs...
– Det finnes enda bedre gjenvinnings- metoder for høyenergibatterier
Graf: Slik ser Hydro for seg gjenvinningsprosessen av høyenergibatterier. (kilde: Christian Rosenkilde Chief Engineer, Hydro Aluminium) I 2019 rundet vi 250.000 biler med høyenergibatterier i Norge. Et forsvarlig gjenvinningssystem for disse batteriene er på...
Bilen din blir materialer i nye bygninger
Jern og stål fra den kasserte bilen din blir gjenvunnet til nye materialer som brukes i byggbransjen. Etter at biloppsamleren har miljøsanert og flatpakket den gamle bilen din, sendes den til et fragmenteringsverk. Der blir materialene i bilen sortert og solgt videre...
Slik blir aluminium fra vrakbiler til nye bildeler
- sirkulærøkonomi i praksis Aluminium fra vrakede biler på Gjøvik blir til hypermoderne elbilmotorer på Elverum i Autoretur-nettverket. Etter du har levert bilen hos din lokale biloppsamler, blir bilen miljøsanert, presset og transportert til et...
Sirkulærøkonomi i praksis
Slik blir materialene fra den kasserte bilen til nye ting gjennom kretsløpet. Ideen bak sirkulærøkonomi kan spores tilbake til naturens kretsløp. Et blad blir til jord, jorden blir grunnlag for nye vekster. På samme vis blir materialer fra kasserte biler gjenvunnet...
Gjenvinning av aluminium fra norske vrakbiler passer perfekt inn i tankegangen om et fullstendig miljøkretsløp
Aluminium kan gjenvinnes i det uendelige. Mengden aluminium i europeiskproduserte biler tredoblet seg fra 1990 til 2012*. En gjennomsnittlig økning fra 50 kilo til 140 kilo per bil i 2012. I dag er det opp mot 160 kilo aluminium i kjøretøyene. Og bruken øker. Grunnen...
Fra bilskrap til kumlokk på noen få timer
– Vi var faktisk ikke klar over at deler av metallet i kumlokkene våre var fra vrakbiler før vi kom opp på Ulefoss på sjølve støpingen, forteller Kristopher Schau, kjent fra både radio og TV, nå vokalist i bandet The Dogs. (Foto: Hege Dorholt, Kanalen.no)...
Glassklar sirkulærøkonomi
Glava er strålende fornøyd med det knuste glasset fra blant annet bilruter. Norsk Gjenvinning leverer cirka 8.000 tonn glass til Glava i året fra Norsk Gjenvinning avdeling Øra, forteller fagansvarlig for EE-avfall og kasserte kjøretøy, Einar S. Høifødt 2014. Norsk...
Nesten alt tungmetallet er borte fra bilene
I 2003 ble det forbud mot tungmetaller i biler. I 2010-2013 var nesten alle tungmetaller borte fra kjøretøyene. Bruken av tungmetaller i nye kjøretøy er så å si faset ut takket være EUs direktiv for kasserte biler, ELV-direktivet. Likevel er det noe farlige metaller...
Det er gull i de kasserte bilene våre
… men det er en myte at store mengder blir kastet. Noen hevder at det kastes store mengder gull fra norske vrakbiler. Det er en sannhet med store modifikasjoner. Den europeiske bilprodusentenes forening (ACEA) og tyske søsterorganisasjonen har undersøkt mengden gull i...
Edle metaller gjenvinnes
Det er mye edelt metall i våre kasserte biler. Det tar vi vare på. Alle kasserte biler inneholder edelt metall. Hovedsakelig er de dyre metallene bestanddeler i katalysatorer. Denne avgassrenseren gjenvinnes og er en viktig del av kretsløpet i gjenvinning av kasserte...
Slik blir deler av bilen til kumlokk
I 2017 samlet Autoretur AS og samarbeidspartnerne inn omtrent 107.000 tonn skrapjern fra 143.664 kassert biler i 2017. Noe av dette ble til helt nye kumlokk hos Ulefos Jernværk. (Se film nederst i artikkelen) I Autoreturs landsdekkende nettverk samles, sorteres og...
Mikrostøvet blir til nye materialer
Bilgjenvinningsbransjen konsentrerer seg om detaljene gjennom ny teknologi. Etter hvert som kravene til gjenvinning av kasserte kjøretøy blir tøffere, skjerpes også industrien som står for gjenvinningen. Autoreturs gjenvinningsnettverk forbedret seg ytterligere i...
Vi tar kjemikalier alvorlig
Biloppsamlerne i Autoretur-systemet følger forskriftene om kjemikaliebehandling. Slik sørger vi for at farlige kjemikaler ikke skader mennesker og natur. Norge har ambisiøse målsettinger for kjemikaliepolitikken. Vi bygger politikken på føre-var-prinsippet. Formålet...
Aluminium fra norske vrakbiler blir sykkelstativ i Trondheim og Bergen sentrum
Selskapet Urban Sharing står bak Oslo Bysykkel og Trondheim Bysykkel, senere i år åpner de i både Bergen og Edinburgh. De nye stativene deres er laget av gjenvunnet metall fra norske vrakbiler. Aluminium fra biler har et nær evig kretsløp. Når kjøretøyet ditt er...
Godt over gjenvinningskravene
Autoreturs nettverk av biloppsamlere fortsetter å levere gjenvinningstall godt over myndighetens krav, og materialgjenvinningen øker. Fra 2015 ble kravet til gjenvinningsgrad(*) for kasserte kjøretøy økt fra 85 til 95 prosent. Allerede i det første året med de nye...
Miljørapport 2017: Autoretur fortsetter å oppfylle gjenvinningskravene
Autoreturs nettverk leverer igjen gode gjenvinningsresultater. Les om dette og andre saker når Autoretur oppsummerer miljøresultatene for 2017. I miljørapporten, kan du blant annet lese bekymringen til styreleder i Autoretur AS, Bjørn Borg om at den største trusselen...
Mer og mer materiale kan gjenvinnes
Innovasjon innen gjenvinningsteknologi gjør at materialer som tidligere ble deponert, nå kan gjenvinnes og brukes som råvare til nye produkter. Nye komponenter i kjøretøy, krever innovativ gjenvinningstenkning – og kompetanseheving.Innovasjon innen...
Autoretur sparte en million tonn CO2 på 6 år
Fra 2009 til 2015 sparte vi miljøet for utslipp tilsvarende cirka en million tonn CO2. Bilbransjen har gjennom ti år tatt ansvar for gjenvinning av kasserte biler i Norge. Her er en oppsummering av mengdene CO2 vi har spart. I løpet av de ti årene Autoretur AS på...
Plasten blir til noe nytt
I 2014 gikk 68 prosent av restfraksjonen fra gjenvinning av kjøretøy til energigjenvinning. I 2015 ble prosentandelen redusert til 47 prosent. I 2016 gikk bare 12,5 prosent til deponi eller energigjenvinning. Tallene kan skyldes plastgjenvinning. Den store reduksjonen...
Så mye drivstoff, aluminium, jern og stål ble gjenvunnet i fjor!
Årets digitale informasjonskampanje er ute nå. Videokampanjen fokuserer på drivstoff og metallgjenvinning. Visste du at nesten alt drivstoffet fra kasserte, norske kjøretøy ble tappet og brukt? Totalt 1,2 millioner liter bensin, og 430.000 liter diesel ble tappet fra...
Høy gjenvinningsgrad i 2015
Autoretur oppnådde i 2015 en samlet gjenvinningsgrad på 96,7 prosent hvorav 85,2 prosent materialgjenvinning (inkl. ombruk). Samlet resultat ligger over myndighetskravet på 95 prosent gjenvinning fra 2015. Autoretur bidrar til en samlet reduksjon i utslipp av...
Autoretur tar hånd om bilen når den kasseres, men vet du hva egentlig vi gjør?
Bli med på en visuell tur og lær mer om hvordan Autoretur er bygd. Du får også et innblikk i hvordan en av de over 120 biloppsamlingsplassene løser miljøsaneringen av ditt gamle kjøretøy. Men viktigst av alt: Hvilke miljøresultater når vi, hvor mye gjenvinner vi av de...
Resirkulerte bilglass blir til isolasjon… Men foreløpig bare som et prøveprosjekt
Norsk Gjenvinning Metall (NG) i Fredrikstad ville gjøre noe med alt glasset de resirkulerer fra biler og hus. Løsningen var bare noen mil unna. Glava isolasjon i Askim er i konstant behov for råvarer for å lage sine velkjente gule isolasjonsprdukter. De trenger glass....
Klarer vi å nå målene for gjenvinning av bilvrak i Norge?
Autoretur med samarbeidspartnere jobber kontinuerlig for å øke graden av gjenvinningen ved behandling av vrakede biler. Teknologien som benyttes for å miljøsanere og fragmentere vrakede biler er stadig under utvikling. Det samme gjelder materialbruken i produksjonen...
Utfordringer når det gjelder tungmetaller og miljøgifter?
Selskapet Mepex Consult AS utarbeidet i mars 2012 en prosjektrapport til Klima- og forurensningsdirektoratet med tittelen "Vurdering av behov for nye krav til miljøsanering av kasserte kjøretøy". Bak rapporten ligger et omfattende arbeid, i hovedsak basert på...
En bransje i utvikling
Autoretur med samarbeidspartnerne vurderer fortløpende om de fraksjoner som i dag ikke gjenvinnes, kan reduseres gjennom teknologiske løsninger eller endrede arbeidsmetoder i behandlingskjeden. Vi er av den oppfatning at for å øke gjenvinningsgraden vesentlig innenfor...
Gjenvinning av metaller gir stor energi- og miljøgevinst
Av totalt 126.810 tonn bilvrak som kom inn til våre gjenvinningsanlegg utgjorde metall 74,5 % av denne vekten. Det vil si at vi oppnådde å gjenvinne 94.421 tonn metall. Ved materialgjenvinning spares energi fordi omsmelting av metallet fra bilvrak krever mindre energi...
Bruken av tungmetaller i biler har blitt radikalt redusert
Bruken av bly er eksempelvis praktisk talt eliminert med en reduksjon på hele 99,7 %. For Krom VI er tallet imponerende 99,99 % reduksjon, mens det tilsvarende for kadmium er hele 96 %. Det betyr at vi opplever et problem som gradvis forsvinner i takt med produksjon...
Vi oppnådde 96,1% gjenvinnigsgrad i 2013
I dag er det felles europeiske krav til håndtering av bilvrak i henhold til EUs ELV-direktiv (End of Life Vehicle). Dagens krav er at 85 % av bilens vekt skal gjenvinnes. Fra år 2015 skjerpes kravet til 95 %, hvorav bare 10 % kan energi-gjenvinnes. Vi oppnådde 96,1 %...
Miljødirektoratet har laget et faktaark for biloppsamlere
Dokumentet er en fin påminner om miljøsiden av driften. Arket tar for seg miljøkravene departementet stiller til alle biloppsamlere. 1. Bilvrak skal miljøsaneres: Ved mottak av kjøretøyet skal det fylles ut vrakmelding. Bilen skal deretter miljøsaneres. 2. Plikt til å...